Hüseyin, sociaal wijkbeheerder in Slotermeer
We spreken met de Turks-Nederlandse Hüseyin (61) af. Hij woont al 50 jaar in Nederland, waarvan 47 jaar in Zaandam. We mogen hem gerust een ‘Zaandammer’ noemen. Vanwege zijn vaders werk verliet hij de stad waar hij opgroeide, in de buurt van Istanboel. Sinds zestien jaar is hij nu actief als sociaal wijkbeheerder, voor woningcorporatie Stadgenoot. Eerst in Amsterdam-Noord, daarna Holendrecht, vervolgens Geuzenveld en nu in de buurt Slotermeer. Stadgenoot beheert de woningen met de toekomstige blauw-groene daken. De aanleg is net drie weken geleden gestart. Met Hüseyin lopen we door de wijk en al vertellend horen we meer over de woningen en de buurtbewoners.
“Vroeger was het anders, dan ging het nog om een lampje vervangen, nu focussen we meer op sociale problematiek. Ook eenzaamheid en psychische problemen zie ik regelmatig.”
Een kijkje in het leven achter de voordeuren
“Kijk, in deze woningen wonen vooral ouderen. En hier wonen dan weer studenten. We letten er vanuit de woningcorporatie op dat de buurt een mix van buurtbewoners heeft. Daar wordt de buurt beter van”, vertelt Hüseyin. Samen wandelen we door de buurt. Als sociaal wijkbeheerder is hij vooral bezig met het leven achter de voordeur, maar ook met de openbare ruimte of wat er op straat gebeurt. Bij overlast, een burenruzie of vragen over leefbaarheid binnen woningen en complexen krijgt Hüseyin een belletje. “Vroeger was het anders, dan ging het nog om een lampje vervangen, nu focussen we meer op sociale problematiek. Ook eenzaamheid en psychische problemen zie ik regelmatig. En zeker nu in coronatijd, mensen zitten veel vaker thuis en gaan zich aan elkaar storen. En ja, Nieuw-West is geen gemakkelijk stadsdeel. Er gebeurt echt van alles.”
“Ik heb veel geduld om te luisteren naar de verhalen van anderen. Soms is een luisterend oor al genoeg. Ik probeer niet per se gedrag te veranderen, maar mensen met elkaar te verbinden.”
Luisterend oor en opzoek naar verbinding
‘Wat vind je het leukste aan de buurt?’ vragen we Hüseyin. “Dat er allemaal verschillende type woningen zijn. Er zijn flatgebouwen, appartementen en eengezinswoningen. Dit zorgt dus ook voor een mix van huurders en kopers. Het is in zijn geheel wel een stabielere wijk geworden, in die tien maanden dat ik hier rondloop.” Hüseyin houdt van zijn werk, omdat hij makkelijk contact maakt met mensen en het erg waardevol vindt om problemen op te lossen. “Ik heb veel geduld om te luisteren naar de verhalen van anderen. Soms is een luisterend oor al genoeg. Toen ik naar Nederland kwam, ben ik ook zo geholpen door mijn leraren. Ik probeer niet per se gedrag te veranderen, maar mensen met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld jongeren die ouderen helpen in de buurt. Dan is geluidsoverlast ineens niet zo’n issue meer.”
“Ik heb mij een beetje ingelezen en ik vond het eigenlijk heel interessant. Ik was vroeger automonteur, dus vooral de techniek spreekt me heel erg aan.”
Interessante techniek achter het blauw-groene systeem
Hüseyin had nog nooit van blauw-groene daken gehoord. “Ik heb mij een beetje ingelezen en ik vond het eigenlijk heel interessant. Ik was vroeger automonteur, dus vooral de techniek spreekt mij heel erg aan.” Een beetje twijfels over de werking had hij in het begin wel: “Ik dacht, ‘geeft het geen lekkages?’ ‘En wat als het klepje stukje gaat of niet goed werkt en het dak overstroomt?’” Wij kunnen Hüseyin geruststellen, want er wordt altijd naar de draagkracht van het dak gekeken. En door een verhoogde dakgrand kunnen de daken niet overstromen. Voor de huurders van het pand verbetert het woongenot, want hittestress wordt in de woningen ervaren vertelt Hüseyin. “Hier net nog, sprak ik iemand over de warmte in de woningen. En zij woont toevallig ook in de woning die een blauw-groen dak krijgt, dus dat komt mooi uit.”
“Als je de boodschap écht wil overbrengen, moet je naar de mensen toe. Bij ze aanbellen met een sterke presentatie. Een bewoner begrijpt het niet, neem de tijd om het goed uit te leggen.”
Naar de mensen toe met het RESILIO-verhaal
Hüseyin kent de buurt en de buurtbewoners, dus we zijn blij met zijn tips om de buurt te betrekken. “Als je de boodschap écht wilt overbrengen, moet je naar de mensen toe. Bij ze aanbellen met een sterke presentatie. Een bewoner wil een goed verhaal, , neem de tijd om het uit te leggen. En juist in de zomer, als mensen straks last hebben van de hitte, zou ik naar ze toe gaan om het slimme systeem uit te leggen. Dan gaan de bewoners het zeker leuk vinden.”
Binnenkort organiseert RESILIO nog een aantal activiteiten voor de buurt- en pandbewoners van Slotermeer. Houd de buurtpagina in de gaten voor de planning en meer informatie over deze activiteiten.